KELA-TAKSIN

OMAVASTUU


Kuvituskuva-01

Lain mukaan asiakkaalla ei ole 1.7. 2018 jälkeen mahdollisuutta saada korvausta Kela-kuljetuksesta, jos kyytiä ei ole tilattu Kelan kanssa sopimuksen tehneeltä palveluntuottajalta. Etelä-Karjalassa Taksi Päijänne Oy on toinen näistä palveluntuottajista.

Kun matkakatto on täyttynyt, lähettää Kela asiakkaalle vuosiomavastuukortin (SV191). Taksi Päijänteen tilausnumerosta tilatusta yhdensuuntaisesta matkasta maksat enintään 25 euron omavastuun.

Vuotuisen matkakaton 300 euroa täytyttyä omavastuuta ei enää peritä silloin, kun matkat on tilattu Taksi Päijänteen taksikeskuksesta.

Ohjeita Kela-Taksin tilaajalle

Kun soitat taksikeskukseen, sinulta kysytään mm. seuraavia matkaan liittyviä tietoja:

  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta taksi noutaa sinut
  • matkan määränpään, esim. sairaala
  • kellonaika, jolloin taksi noutaa sinut ja myös perilläoloajan
  • tuleeko mukaasi apuvälineitä (mukaan lukien opaskoira ja avustaja)
  • tarvitsetko saattajan
  • tarvitsetko jotain muuta apua matkan aikana
  • muut matkaan liittyvät tiedot, kuten esim. apteekkipoikkeama tai apuvälineen haku
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa

Kela-taksimatkat, myös kiireelliset sairastapaukset, tilataan Taksi Päijänteeltä Etelä-Karjalan alueella puhelinnumerosta 0800 02187. Puhelu on maksuton ja tilauspalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Klo 11–14 välisenä aikana sairaaloista kotiutuu paljon asiakkaita ja puhelinvaihde saattaa olla ruuhkainen. Siitä syystä taksi kannattaa tilata jonain muuna aikana.

Ennakkotilaukset on pyrittävä tilaamaan matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä. Taksikeskus välittää henkilöauto-, inva- ja paaritakseja. Muistathan, että sinun pitää aina näyttää Kela-kortti kuljettajalle.

Lisätietoja matkakorvauksista saat Kelan palvelunumerosta 020 692 204 ja Kelan internetsivuilta osoitteesta: www.kela.fi/matkakorvaus

Tuttutaksioikeudet

Mikäli sinulle on myönnetty tuttutaksioikeus Kelan toimesta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme 0800 02187 tai info@taksipaijanne.fi noin viikkoa ennen ensimmäistä kyytitarvettasi. Järjestämme erityistarpeitasi vastaavan kuljettajan palvelemaan sinua.

Miten onnistuimme?

Haluamme palvella sinua tai läheistäsi parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi mielipiteelläsi on merkitystä. Palautelomakkeella voit antaa kuljettajille palautetta, kehitysehdotuksia tai risuja ja ruusuja.